Hjem Fisketips Spillet Søgning Fisk Hjælp Bookmark and Share
Gruppe -> Fiske-historier
fjæsingestik
Indlæg af: johnkramme d. 16-06-2017 19:21:38
ouch, så skete det for mig, som jeg havde troet aldrig skulle ske, nemlig mit første fjæsingestik. krapylet = mig blev stukket i foden da fjæsingen = en landet fisk i forsvarsposition, valgte at dreje sig ryste sig rundt og stikke mig i foden lige imellem skokanten og buksekanten = et sted kun beskyttet af en tynd strømpe. anyway jeg tog det meget roligt og en ældre gut som stod ved siden af mig på hals mole havde en kande varm kaffe med og en del af indholdet blev hældt over i en lille skum-kasse jeg havde med, der normalt bruges til nightcrawler orm. herefter duppede jeg stedet hvor jeg var blevet stukket med varm kaffe på en serviet igen og igen i ca. 5 min. herefter i ca. en times tid sviede og strammede det i foden ....og herefter aftog smerten og idag kan jeg ikke mærke noget som helst og skindet på foden ser fint ud igen. det kan sammenlignes med følelsen af et hvepsestik. så rådet er, pas på derude, fjæsinger er mestre i at vriste sig fri og stikke med sin gift. rådet må derfor være, at have noget varmt væske i nærheden til behandling af stikket :-)

tog også et par billeder af stikket.

oi64.tinypic.com
oi63.tinypic.com

stik, knæk og bræk.

Kommentar fra: Bad One d.17-06-2017 06:16:27
Godt du klarede den :-)

Kommentar fra: simon agerholm d.17-06-2017 07:00:42
ØV !!!
Har desværre hørt om indtil flere kutterture, hvor man har måtte haste i havn, på grund af noget kraftigere allergiske reaktioner..
Jeg er heldigvis aldrig selv blevet beæret med et stik fra sådan en fætter - men jokkede engang gennem en rådden træstamme, med et STORT hvepsebo indeni... Det gjorte nas i en del tid..

Kommentar fra: Hardy u d.17-06-2017 07:22:56
Av! Ja de er nogle små smerte spredere de fjæsinger. Men entlig en ret finurlig fisk:). Har fanget en del af dem ved Sjællands odde.

Kommentar fra: Samsara d.17-06-2017 09:01:40
youtube.com

Kommentar fra: skælskør d.17-06-2017 09:01:55
Hardy.....Hop nu ned af bjerget..

Kommentar fra: skælskør d.17-06-2017 09:08:25
Og tag gerne gengangeren Simon aka natfisk aka..??

Kommentar fra: Hardy u d.17-06-2017 09:33:40
Jeg er ikke på noget bjerg. Hvordan er det nu samsara plejer at skrive? Jo skælskør intelligens 0.

Kommentar fra: skælskør d.17-06-2017 09:41:54
Hardy...Hop nu ned af det bjerg.

Kommentar fra: Hardy u d.17-06-2017 09:47:00
Skælskør intelligens 0

Kommentar fra: Samsara d.17-06-2017 10:00:08
Hardy. Plejer, er en gentagende handling af ensartet karakter. Jeg har ingen sådanne ocd lignende træk.
For dig er det åbenbart efterhånden blevet en mani at skrive som du gør.
Havde jeg mistanke om at du gjorde det af ond vilje, så ville jeg nok bede webmaster om at tage et kig på denne for siden ødelæggende adfærd. Men det lader til at du bare ikke har styr over det og det må man så bare acceptere.

Kommentar fra: Samsara d.17-06-2017 10:00:10
For dig er det åbenbart efterhånden blevet en mani at skrive som du gør.

Kommentar fra: Hardy u d.17-06-2017 10:07:44
Hov du har da også ocd kan jeg se. Nej du er sjov.

Kommentar fra: Clark20 d.17-06-2017 11:18:59
Jeg var selv på hals havn i onsdags, hvor vi fangede makreller og fjæsinger, og var da ikke specielt glad for at tage dem af, men en flink gut var meget behjælpelig med en tang og en god pind til at aflive dem med :)

Kommentar fra: Clark20 d.17-06-2017 11:20:26
Og godt du er oven på igen forresten, ham gutten nævnte noget om en der var blevet stukket en gang, som kunne mærke det et halvt år efter han blev stukket :o

Kommentar fra: Jan R. Jensen d.17-06-2017 12:43:32
På et tidspunkt vil jeg tage jollen med hen til et sted hvor der er fjæssing, det skulle efter sigende være en ret delikat fisk.
Mvh.Jan R.Jensen

Kommentar fra: Brunoesox d.17-06-2017 20:22:44
Johnkramme
Får da helt ondt i hånden igen, jeg slap ikke så nemt som dig :-(
Det gør fandme ondt..
Godt du havde noget varmt med dig!!
Mvh
Bruno

Kommentar fra: NanoQ d.17-06-2017 21:40:11
Jeg har haft "fornøjelsen" hele 5 gange. Jeg dyrker jævnligt målrettet fiskeri efter dem, da de jo smager helt fantastisk. Af og til går det dog galt. De fire gange gik det ud over lapperne. Det gør nas, men kan ret hurtigt fåes ned på et tåleligt niveau med varme.

Den værste var dog på en kuttertur, hvor en medfinger svingede stangen med en en kroget fjæsing rundt. Det var sommerfiskeri, så jeg var kun i t-shirt. jeg fik den på undersiden af overarmen, 10 cm. fra armhulen. FOR FILAN det det var ikke rart. Og svært at "varmebehandle". Undersiden af armen blev voldsomt tyk og hård, og efter en time gjorde hele armen ondt. Ikke mere fiskeri på den tur :(

Et døgn efter var det stadig pænt ømt. Først efter en 3-4 dage, var hævelsen væk.

Kommentar fra: NanoQ d.17-06-2017 21:40:50
medfinger = medfisker ;)

Kommentar fra: storling d.17-06-2017 22:07:43
Nanoq. Hvis du fisker målrettet efter dem, vil jeg anbefale en pølse tang. Så kommer dine "pølser" ikke i nærheden.

Kommentar fra: NanoQ d.17-06-2017 22:25:37
storling, jeg har efterhånden fået styr på det. I dag bruger jeg et 20 cm kraftigt gummirør Ø5cm, hvor indersiden har fået en gang epoxy blandet med sand. I røret er der lavet et 5mm snit på langs.

Linen køres ind i slidsen, røret trækkes ned over fisken, så rygfinnen ligger i slidsen og gællelågene går fri. Så er det nemt at give den et gok og klippe rygfinne og gællelåg af.

Siden jeg begyndte at bruge dette værktøj, har det været helt udramatisk. Selv fra kajak, hvor det kan være lidt bøvlet at tøjle dem :)

Kommentar fra: simon agerholm d.18-06-2017 06:24:05
Nano ;
Nu er jeg ikke "fjæssing-ekspert"..
Kan det lille herlige krapyl også stikke EFTER sin død ?
Jeg har fanget en del af dem i tidens løb, og har anvendt den noget uetiske og brutale form for afkrogning til tider.. Altså træde på, og hive..

Kommentar fra: sixty d.18-06-2017 06:48:46
Google are you freind.

"Fjæsingens pigge har en fure på hver side, hvor giften dracotoxin (dragegift) produceres. Giftkirtlerne findes også ved gællelågene, så enten en fjæsing er død eller levende, må man aldrig holde den bag gællerne, som man ellers gør ved andre fiskearter."

Jeg bruger selv 2 lange tænger - en til at holde fisken i munden og en til at tage krogen ud - så er de som regel fint i live til genudsætning.

Kommentar fra: sixty d.18-06-2017 07:02:08
og her er hvad der står et andet sted:

"Giftinjektion sker automatisk ved stik, hvad enten stikker kommer fra en levende eller død fisk"

Så hold fingrene fra AV-AV fisken, død eller levende. ;-)

Kommentar fra: simon agerholm d.19-06-2017 07:20:56
Tak skal du have sixty :-)
Det er jo en ren "dræberfisk" .. Jeg kan nu engang bedre lide, når jeg får et svar, fra jer der selv har oplevet&erfaret noget - og det er bare bedre en at Google alt i hele verden.

Kommentar fra: Swebbe d.19-06-2017 10:23:19
Vil lige byde ind med mine fjæsinge-ekskapader...

Jeg vil som det første på det kraftigste fraråde at blive grundigt stukket af en fjæsing. Jeg har fået et lille prik i langefingeren engang under rensning uden den store dramatik, men...

For ca. et år siden nu fiskede jeg i pontonbåd på yderkysten på Djursland og der var, som der ofte er her i varmen, ren fjæsinge-invasion i området. Da dagen efterhånden gik lidt på hæld og jeg havde fanget omkring 30 af de stikkende bæster som bifangst under aktivt fladfiskeri var jeg i et kort øjeblik uforsigtig og fik fat på forfanget for tæt på en mellem-str. fjæsing, som da jeg lige kiggede væk svingede op og klappede en giftpig helt ind i yderste led på venstre tommelfinger, så det gav et smæld og begyndte at bløde en smule. Jeg fik den hurtigt rystet af forfanget og kunne straks mærke den ikke var god. Roede ind og gik på land lige for at få ro på i 5 min'er, troede jeg... Åd to Kodimagnyler (uden nogen effekt overhovedet!). Så begyndte det ellers at gøre ondt, som i AFSINDIGT ONDT! Måtte på vandet igen og ro de 500 m tilbage til bilen og slæbe båd, udstyr og det hele op alene og pakke sammen, alt sammen imens jeg knapt kunne stå op af smerte i hånd og arm, der nu stråelede helt op til skulderen.

Jeg fik pakket sammen imens jeg indimellem stod og råbte og skreg alene ude på kysten - Det har været et ømt syn! :)

Så gik turen ellers hjem en time i bilen, havde desværre intet brændvarmt med mig på turen, da det var sommervarmt, så kunne ikke gøre noget som helst for at behandle stikket, inden jeg kom hjem. Efter en time med hånden på det koldeste A/C i bilen for at dulme smerten og med opkald til både vagtlæge og giftlinjen nåede jeg hjem og fik hånden en times tid i skoldhed varmt vand, som dog også hjalp på de akutte smerter, som langsomt fortog sig.
Hånden hævede til håndroden til næsten dobbelt størrelse og det varede ved i 7-10 dage inden det meget langsomt, fortog sig igen. Tomlen var bleg og ekstremt øm og ukampdygtig. Da den værste hævelse endelig fortog sig, gik der et par dage og så flammede det hele op igen med akut infektion - Haps 10 dage med bredspektret antibiotika-kur nammenam!
Hånden var stort set ubrugelig i et par måneder og alt fluefiskeri stod på standby i ca. 3 måneder. Fingeren er den dag i dag, et årstid efter, stadig overfølsom og til tider øm i leddet og det var meget ømt i omkring et halvt år efter stikket.
Som jeg indledte med - Lad dem ikke få rigtigt ram på dig; det kan ikke anbefales!

Bruger også selv 1-2 lange peang'er til at holde dem i munden og afkroge og giver så de store et gok i nakken og klipper med en skævbider rygfinne og gællepigge af inden de ryger i spanden med de andre fisk, så er man sikker næste gang man har hånden i spanden med fisk og når de skal fileteres.

Kommentar fra: Maestro d.19-06-2017 10:50:16
Hold da op en oplevelse Swebbe, min respekt for fjæsinger steg lige et par grader yderligere! :o)

Kommentar fra: sixty d.19-06-2017 14:14:11
Simon - erfaring slår til hver tid Google.

Men jeg har en tilståelse - det var Wikipedia (fætter til Münchhausen) - det var bare hurtigere at skrive Google. ;-)

Erfaring slår så også Wiki.

Kommentar fra: OCM d.19-06-2017 22:35:24
Simon agerholm
Hvad så Simon , kryber du også til korset med hensyn til afkrogning af fjæsing..... ligesom danboe gjorde i sin tid? :-)
OCM

Kommentar fra: Jan R. Jensen d.20-06-2017 09:25:29
Et par gode steder til fjæsing fiskeri i nærheden af trekantsområdet ?.
Når i har klippet finnen og gællelåg, så er der jo stadig rester af de ben der er gift i, er de så ikke "aktive" mere ?.
Mvh.Jan R.Jensen

Kommentar fra: Samsara d.20-06-2017 10:00:55
Joh Jan. Giften er i høj grad stadig aktiv, så hvis man river sig, så snurrer det lidt i snitterne :-)

Kommentar fra: Swebbe d.20-06-2017 10:10:34
Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, har fjæsingen ikke noget aktivt system til at fremføre (pumpe) giften. Så hvis man skærer pigge/kirtler i stykker og så får det ind i et stik/sår, så er det stadig aktivt. Det er dog vist ret let nedbrydeligt over tid og slf. pga. varme. Har aldrig oplevet problemer, når først alle piggene lige er blevet bidt af og smidt i havet igen.
For øvrigt står der på den danske wiki at den kan blive op til ca. 1,9 kg tung - Det tror jeg nu nok er en grov grov overdrivelse. Vil tro grænsen er omkring det halve kilo og længden er nok også maks ca. 45-50 cm. Har fået enkelte rigtigt store omkring de 45 cm. Den største tog ligefrem line af hjulet og jeg troede først at det var en havørred der havde nappet agnen! :)

De smager som mange skriver helt kanon og er fine som små fileter med eller uden skind - Har ikke fået testet dem selv i røgeovnen endnu, men det skulle også være en vinder :)

Kommentar fra: sixty d.20-06-2017 16:39:55

Yes præcis.
Wikipedia (fætter til Münchhausen) :-)

Kommentar fra: Samsara d.20-06-2017 21:08:11
Der hænger en pænt stor udstoppet fjæsing i Hvidovresport. Mener den skulle veje over 2 kg.

Kommentar fra: VridstedBo d.24-06-2017 09:32:25
Hvis de kan nå størrelser på 50cm/1,9kg så er der chance for en dk rekord, som pt er 43 cm og fisken er på mikrolisten. Altså fisk under 500gr.

fiskerekorder.dk

Du skal logge dig ind, for at kunne svare eller lave egne indlæg.

Er du ikke allerede oprettet, kan du oprette en konto ganske gratis.

Top 10
Målinger
Fisk og Ferie
Tangeværket
Åernes tilstand i den nye struktur