Hjem Fisketips Spillet Søgning Fisk Hjælp Bookmark and Share
Status
Du er ikke logget ind.
Login
Glemt dit password?
Opret mig
Nyheder
Nyheder ialt: 11688
Sjælden, lille fisk...
Vandet fandt nye ve...
Kajakroer fundet dr...
Eftersøgning indsti...
Beredskab leder eft...
Lystfiskere jubler...
Sjælden delfin fund...
22 kilo tung gedde...
Døde havområder med...
På jagt efter sæl-l...
Flere nyheder
Nyt sidste år
TV: Se billederne:...
Nu kommer de frygte...
Museumsinspektør ka...
Lystfiskere på fast...
Forhøjet vandstand:...
Husejere kæmper mod...
Debat: Skal vi have...
Forskere og fiskere...
Mysterium opklaret:...
Stor eftersøgning:...
Artikler
Artikler ialt:144
Isfiskeri
Snør de flade - del ...
Isfiskeri
Geddepremiere
Der fiskes fra isbry...
Varulve på krogen
Esrum Sø
Geddepremiere
Isfiskeri 2003
Fluebinding #6 - And...
Flere artikler
artikel
Udgivet d. 07-06-2004
Hvorfor kan politikerne ikke lide fiskere?
Hvad er der galt med Miljøministeren, Folketingets Miljøudvalg, Regeringen og Folketingets Politikere?

Er der noget galt med disse mennesker, eller er lystfiskerne bare blevet en uinteressant målgruppe?

I de seneste år har vi oplevet en lang række tilbageslag for de emner, som har interesse for lystfiskere. Er vi en uinteressant gruppe eller hvad?

Som eksempler på nogen af de tiltag eller rettere mangel på samme kan nævnes følgende:

Tangeværket:
I december 2002 besluttede et stort set enigt folketing at forlænge værkets ret til at fortsætte opdæmningen af vores nationale vandløb, Gudenåen.
Det var miljøministerens ønske og såvel regeringens partier, samt støttepartiet DF og oppositionen undtagen Enhedslisten støttede forslaget.
Ingen partier ønskede at gennemføre et af de omløbsstryg, som dyre udarbejdede rapporter anbefalede. Det var endda rapporter som såvel den tidligere, som den nuværende regering støttede udarbejdelsen af.
Forlængelsen blev fastsat som en "tænkepause" af 5 års varighed, så man kunne få tid til at finde en løsning. Hvad er der sket de sidste knap 2 år?

Fiskerikontrollen:
Lystfiskerne ønsker bedre kontrol med ulovligt fiskeri. Senest har Fiskeriministeren afvist at øge kontrollen, på trods af mange åbenlyse problemer.
P-bøder kan udskrives i flæng af mere eller mindre seriøse private virksomheder, hvorimod de ressourcer, som vi alle er med til at betale til, kan opfiskes uden hensyntagen til regler og gældende lov.

Bæversagen:
En sag som har optaget Danmarks Sportsfiskerforbund i en sådan grad, at der verserer sager ved domstolene omkring det berettigede i at udsætte bævere i Danmark.

Skarv:
Skarven ønskes bekæmpet af fiskere og mange andre, da det store antal efterhånden er en plage flere steder. I første omgang mente miljøministeren slet ikke, at der skulle gøres noget. Senere ændrede han mening og sendte sagen i udvalg - hvilket sikrer at sagen trækkes i langdrag - trods forsikringer om det modsatte.

Vandmiljøplan III:
En plan, som i første omgang ser ud til ikke at være særlig ambitiøs.
Ministerens oplæg er en begrænsning af landbrugets udledning af fosfor, samt lokal/regional indsats i afgrænsede områder.
På trods af stadig tiltagende iltsvind, som efterhånden gør sig gældende i alle danske farvande, har man ikke en plan som vil modvirke denne tendens ud over "at lade tiden gå".

Ny kommunal stuktur:
Den nye kommunalreform er på plads. Hvor seriøst er det, at Danmarks næststørste parti ikke går ind og sikrer ordentlige rammer for vores miljø? Muligheden var til stede.
Hvor seriøst kan man opfatte regeringens lyst til et bredt forlig, når det hele strandede på det som vist bedst kan betegnes som "personfnidder"?
Trods kritik fra mange sider, sågar også fra landbruget, er det nu blevet sådan, at kommunerne får ansvar for det tilsyn, som amterne tidligere har stået for.
Til trods for utallige sager gennem årene, hvor amterne har måttet "sætte hælene i" over for kommunal "virkelyst", skal kommunerne nu have frie muligheder for at vælge erhvervsinteresser frem for miljø.
En meget uensartet håndtering af vores miljø vil være resultatet af den nye reform.

Spørgsmålet:
Hvorfor træffer politikerne og ministrene disse beslutninger, som ser bort fra det, som lystfiskere og mange andre ønsker at få løsninger på? Er vi "ugle set"? kræver vi for meget? Det er svært at se, hvad årsagen er, andet end at der er andre interesser, som har større indflydelse på politikernes valg end fiskerne set under et.

Analyse:
Regeringen har udpeget nogle fokusområder, som bestemt er vigtige. Derfor går bevillinger primært til de primære sektoreri disse år. De fleste løsninger på ovenstående tiltag er dog relativt billige og kunne gennemføres uden synderlige meromkostninger.
Oppositionen har på mange områder optrådt "goldt" og "mavesurt". Den har ikke vægtet vigtigheden i at få indflydelse højt nok. I stedet for at fokusere på at regeringen har absolut flertal med DF, burde man i stedet sørge for at få den indflydelse, som er mulig med den sammensætning folketinget nu en gang har.

Løsninger:
Tange:
Udskydelsen af en løsning for Gudenåen ved Tange er for så vidt i orden, hvis man til gengæld havde besluttet, hvad der skulle ske efter 5 eller måske 10 år.

Fiskerikontrollen:
Uden ekstra bevillinger kunne man beslutte andre fokusområder for fiskerikontrollen. Med begrænsede ekstrabevillinger kunne man sikre en mere effektiv kontrol. Det er bevillinger i størrelsesordenen 1-5 mio. om året og det skal altså ses i lyset af helt andre astronomiske beløb, som uddeles til andre "ikke-fokusområder".

Bæversagen:
Der er tale om en ren principiel sag. I dag koster det penge at følge de udsatte dyr. Så der ville være penge at spare, hvis politikerne ville.

Skarv:
Her er der igen tale om en principiel sag. Man må ikke lukke øjnene for, at der er modstridende interesser i sagen. Ornitologerne er glade for de store bestande, hvorimod fiskerne ønsker en bekæmpelse.
Ringkøbing fjord er næsten lagt øde for skrubber. En af de medvirkende årsager er skarvens forkærlighed for denne fisk.

Vandmiljøplan III
En plan som bærer meget præg af spareiver og et misforstået hensyn til landbruget. Der er ikke de store ambitioner i planen.

Ny kommunal struktur:
Den nye struktur ødelægger det overordnede tilsyn med vores vigtigste miljøklenodier.
Desværre strandede det på, et ret ligegyldigt spørgsmål om de nye regioners mulighed for skatteudskrivning. Havde politikerne haft mere fokus på bl.a. miljøet, ville denne rent administrative og ligegyldige faktor, ikke have betydet en så dårlig løsning, som det altså endte med.
Landbrug, fiskere under et og miljøorganisationer begræder samlet den nye tilsynsstruktur, så der kan udelukkende være tale om et politisk "kiks" på et desværre meget vigtigt område.


----------------------------------------------
Bemærk,- ovenstående er ikke et forsøg på at udpege bestemte politikere eller partier som "syndere".
Derimod er det en opsummering af de sager som har optaget såvel lyst-, garn- og erhvervsfiskere og et forsøg på at analysere, hvad årsagerne til den manglende interesse for vores miljø bunder i.

>>Ole<<


Top 10
simon agerholm2177
toraa2170
udland662165
saja2154
Jan R. Jensen2152
bennylaarsen2140
Hardy u2137
Bersaerk2133
glimmy2127
golfm2124
Målinger
Fisk og Ferie
Tangeværket
Åernes tilstand i den nye struktur
Jagt
Konkurrence
Hornfisk
Grejindkøb
Fisketegnsmidler
Føler fisk smerte?
Fisketegn
Flere målinger
Links
Links ialt: 123
fiskeatlas.dk
Fly Fishing History
Steen Ulnits
The Complete Angler ...
Lystfiskeroplysninge...
Henrik Leth
Niels Vestergaard
Dansk Amatørfiskefor...
Gyllebomben
Brugernes hjemmeside...
Flere links
Kontakt